Muzeul Căilor Ferate - CENAFER

Muzeul Cailor Ferate la ceas de seara

Muzeul CFR este locul în care puteți plonja înapoi în timp, parcurgând istoria de peste un secol al uneia dintre cele mai spectaculoase invenții omenești: calea ferată.

Aici veți afla lucruri inedite despre începuturile acestei aventuri a spiritului uman. Pornind de la primul vagonet din lume, pe făgaș de lemn, folosit în minele din Transilvania în secolul al XVI-lea, treceți apoi prin perioada intenselor construcții de cale ferată de pe teritoriul Principatelor Române din secolul al XIX-lea, faceți o călătorie romantică imaginară cu prima cursă a celebrului Orient Expres, în 1883, revenind apoi în țară pentru a traversa Dunărea pe impunătorul pod Carol I, de la Cernavodă, omagiindu-l, astfel, pe creatorul sau, Anghel Saligny.

Istoric Muzeul Căilor Ferate

 Dl. Ing. Insp. General Theodor Balș, primul care încă din 1924 s-a gândit să păstreze pentru posteritate tot ceea ce ar putea constitui un document istoric cu privire la nașterea și dezvoltarea căilor noastre ferate, a salvat de la dezmembrare câteva tipuri reprezentative de locomotive şi vagoane.

În vederea strângerii de noi documente și materiale ce vor fi expuse într-un viitor muzeu feroviar românesc, încă din luna mai 1931 administrația CFR trimite un act în teritoriu către toți furnizorii căii ferate.

Mai târziu, în 1937, după înființarea Direcției de Studii, dl. Ing. V. Mişicu depunea toată stăruința pentru concretizarea Muzeului C.F.R., astfel că în foaia oficială 973 din 16.09.1937 apărea primul ordin program de înființare a Muzeului C.F.R.

În data de 10 iunie 1939 ia naștere în adevăratul sens al cuvântului primul muzeu cu specific feroviar din România, denumit în acea perioadă și ,,Muzeul ceferiștilor”. Muzeul a fost deschis în zona stadionului Giulești având exponate sub tribunele acestuia dar și în curtea stadionului.

Obiectele erau expuse într-o sală de sub tribuna Stadionului Giulești. O parte din materialul rulant, care nu a încăput în sală, a fost expus pe liniile din parcul stadionului. În 1939 se estima că în viitor Gara Filaret, prima gară din București (1869), va fi transformată în muzeul C.F.R., așa cum s-a procedat și în alte ţări.

În ziua de 4 aprilie 1944, Muzeul Căilor Ferate ca și alte obiective feroviare au fost bombardate. Din păcate, multe dintre exponatele de valoare au fost distruse. Deși înființat de scurt timp, muzeul avea să fie închis.

În anii ’50, apare din nou ideea înființării unui muzeu feroviar în România. Pentru acest muzeu, CFR va folosi o clădire aflată în imediata vecinătate a stației Gara de Nord.

Această clădire avea să fie reamenajată și complet renovată pentru viitorul muzeu, aspectul ei fiind total schimbat. În această clădire funcționează și azi Muzeul Căilor Ferate.

Fiind redeschis în perioada stalinistă, când România era puternic sovietizată, exponatele acestui muzeu nu reflectau istoria căilor ferate de pe teritoriul nostru ci mai degrabă realizările Uniunii Sovietice. Deschiderea acestui muzeu a avut un scop mai mult propagandistic, specific perioadei, întrucât despre căile ferate erau puține materiale de valoare istorică. În schimb, erau prezentate activități privind lupta de clasă a proletariatului. După terminarea acestei epoci întunecate, muzeul este din nou închis pentru reamenajare.

Odată cu aniversarea liniei București Filaret Giurgiu, muzeul este redeschis în același loc și astfel, în 31 octombrie 1969 revine la activitatea muzeistică în cel mai adevărat sens al cuvântului. În afara sălilor de expunere va fi adusă și locomotiva ,,Călugăreni” împreună cu trei vagoane de călători pe două osii.

Anii ce au urmat după 1989 nu au adus mari schimbări în activitatea muzeului. Au intrat în patrimoniul muzeului puține exponate și sălile de expunere au fost menținute cu eforturi să fie deschise publicului, fiind necesare numeroase lucrări de renovare.

După anul 2010, muzeul intră din nou în atenție și astfel apar noi exponate și se începe reamenajarea și regândirea sa. Prima sală reamenajată a fost sala nr. 3 pentru a primi cel mai ambițios proiect al muzeului de până acum. Aici a fost construită cea mai mare dioramă feroviară din țară. Tot în această etapă, muzeul a fost dotat cu numeroase spaţii de expunere și au fost restaurate numeroase exponate. Vechile vitrine, uzate fizic şi moral, au fost înlocuite cu seturi noi de vitrine iluminate, acestea fiind realizate unitar pentru fiecare sală, în baza unui proiect de design. Astfel, sălile de expunere au un aspect luminos, plăcut şi exponatele sunt mai bine puse în valoare.

În aceeaşi idee, sălile de expunere 1 şi 2 au fost renovate integral. A fost întocmit un proiect de amenajare interioară în care s-a ţinut seama de specificul muzeului cât şi de transpunerea publicului în atmosfera feroviară. În prezent, aceste săli sunt primitoare, luminoase şi scot în evidenţă mai bine exponatele.

Ca elemente de noutate, începând cu anul 2015 vizitatorii pot viziona filme vechi feroviare şi pot călători imaginar pentru câteva clipe în atmosfera unor compartimente de tren de odinioară.

Inapoi la evenimente

Acces: gratuit

Orar: 20.00 - 03.00

Adresă: București, Str. Calea Griviței, Nr. 193 B

Telefon: 0316203902 , 0758.886.060

Email: cenafer@cenafer.ro

www.cenafer.ro

Retele sociale:

lorem ipsum dolor sit lorem ipsum dolor sit
lorem ipsum dolor sit lorem ipsum dolor sit
lorem ipsum dolor sit lorem ipsum dolor sit
lorem ipsum dolor sit lorem ipsum dolor sit
lorem ipsum dolor sit lorem ipsum dolor sit
lorem ipsum dolor sit lorem ipsum dolor sit
lorem ipsum dolor sit lorem ipsum dolor sit